A Szolnok Városi Kollégium tanára, dr. Csillei Béla, meghívott köznevelési szakértőként vett részt egy budapesti konferencián megrendezett kerekasztal beszélgetésen, illetve vitában. A magyar közoktatás számos olyan problémával küzd, amelyek kezelése túlnyúlik egy-egy kormányzati cikluson. Ennek jegyében rendezte meg az Országgyűlés Oktatási és Kulturális Bizottsága október 8-án Budapesten azt a szakmai konferenciát, melynek címe „A jövő oktatása – az oktatás jövője” volt. Miről beszélt az előadásában? A jelen egyik legégetőbb feladata az oktatásban a szegregáció, a bújtatott-rejtett szegregáció, annak felszámolása, a lehetőségek kibővítése és a kialakult helyzet okozta feszültségek enyhítése. Ön milyen álláspontot képviselt az említett témában? A vitában elmondtam, hogy a szegregáció nem szűkíthető le a sajnálatosan létező szegregációs gyakorlatra, amely a roma tanulók jelentős részét érinti. A szegregáció minden olyan roma és nem roma tanulót érint, akik szociális helyzetüknél fogva nem jutnak esélyhez a továbbtanulás és a piacképes szakmatanulás terén. Nem minden roma tanuló hátrányos helyzetű, miközben számos nem roma tanuló küszködik a családi szociális és kulturális hátránnyal és az ebből következő, nem megfelelő szintű-színvonalú oktatás okozta problémákkal. Az iskolát kell közelíteni a gyerekekhez, azaz olyan szeretetteljes, tanulóközpontú nevelő-oktató munkát kell megvalósítani, amely versenyképes tudást biztosít a lemaradóknak. Munkahelyén, a Szolnok Városi Kollégiumban működő felzárkóztató programokban is vannak roma tanulók. Mi a tapasztalata a beilleszkedésüket illetően? A közvélekedéssel ellentétben a hátrányos helyzetű roma és nem roma fiatalok ugyanolyan teljesítményre képesek, mint a jobb körülmények közül érkező társaik, amennyiben az iskola és a kollégium befogadó, segítő és szeretetteljes. A szolnoki kollégiumban működő Arany János Tehetséggondozó Program, illetve az Arany János Kollégiumi-Szakiskolai Program az egyik leghatékonyabb esélyteremtő megoldás, amivel nagy lehetőséget kapnak a roma fiatalok a felzárkózás terén. Ezt konkrét helyi példákkal is alátámasztottam az előadásomban. A konferencia zárásakor Dúró Dóra képviselő asszony, a bizottság elnöke hangsúlyozta: bár a közoktatási szakértők a szegregáció kérdésköréről több esetben eltérő álláspontot képviselnek, abban nagy az egyetértés, hogy a jövő oktatáspolitikájának minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a szegregátumok felszámolására.
Csirke József |
![]() |