A kollégium, mint lehetőség

 

„Helyzetfeltárás és programjavaslat a hátrányos helyzetű – különös tekintettel a cigány-roma származású, kollégista fiatalok kollégiumi csoportfoglalkozáson kívüli programjaira” címmel egy kisebb tanulmánya jelent meg dr. Csillei Béla kutatótanár kollégánknak a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Műszaki Pedagógia Tanszék által kiadott 720 oldalas kötetben.

A szerző a szakképzésben ismét előtérbe kerülő gyakorlati képzéshez kapcsolódó gondolataival indítja tanulmányát. A halmozottan hátrányos helyzetű cigány fiatalok beintegrálása az átalakulóban lévő oktatásba- szakképzésbe nem könnyű feladat. „A cigányság alacsony szintű integrációjának egyik oka az iskolázatlanság, a magas arányú lemorzsolódás, valamint a képzetlenség” – fejtegeti Csillei Béla. Majd így folytatja: „A kollégium különleges lehetőség ennek megoldásában.”

A továbbiakban azt a kutatást ismerteti, amely 2015 óta folyamatosan zajlik a cigány-roma származású kollégista gyerekek tanórán kívüli újszerű programjainak kidolgozásával kapcsolatban.

A tanulmány érdekfeszítően izgalmas, őszinte, kritikus hangvétele – és néhol humoros életképei – miatt. Rávilágít a kollégiumi nevelőmunka speciális területére. Eközben sok-sok kérdőjelet is támasztva. A kutatás remélhetőleg ezekre is megpróbál majd hasznosítható javaslatokat, megoldási alternatívákat találni.

Cs. J.

 
Kezdőlap              Hírarchívum