Irodalmi foglalkozások Szolnokon az AJKSZP csoportjaiban

Hat alkalomból álló önismereti foglalkozás-sorozaton vettek részt a szolnoki Arany János Kollégiumi - Szakiskolai Program kezdő évfolyamos diákjai a Bán úti tagintézményben. A személyiségfejlesztő foglalkozásokon irodalmi szövegek segítségével saját élményekről beszélgettünk a diákokkal.

A foglalkozások tematikája a csoportokat érintő témák köré rendeződött. A diákok nevelőivel azonosítottuk a fiatalok élethelyzetét és terapeuta kollégáimmal ezekhez a témákhoz választottunk irodalmi szövegeket, illetve a záró alkalommal egy filmet. A foglalkozások célja a diákok szabad asszociációinak előhívása, megfogalmazása és a szöveg, mint javítókulcs segítségével új, személyes cselekvési tervek megalkotása volt. A csoportfoglalkozások másodlagos célja az olvasás népszerűsítése, a gondolkodás és gondolatok szabad kifejezésének segítése, valamint a közös élmény csoportformáló hatásának erősítése volt.

A foglalkozások témáit – Társadalmi, iskolai és családi kapcsolatok, Összefogás és sikeres csapatmunka, Konfliktuskezelés, Vágyak, álmok, Célok és saját életfeladatok, Elfogadás és értékek – gyakran műpárok megismerésével bontottuk ki annak érdekében, hogy a művek több szempontból segítsék a diákokat új, hatékony viselkedésmintázatok megtalálásában.

A szövegek között szerepelt kortárs magyar vers, novella, verses mese, klasszikus világirodalom és rap szöveg is. A munkaformák változatosságával igyekeztünk érdekessé tenni a foglalkozásokat, amelyek hangolódó beszélgetések után a szövegek megismerésével folytatódtak és hangulatoldó kreatív tevékenységgel végződtek. A kreatív munkák között volt tulajdonsággyűjtés és óriási képkirakó a sikeres csapatmunka átélésére, barátságkarkötő készítés a kikapcsoló és szívesen végzett munka megtapasztalására, kőfestés a célok és a jövő tervezésének megbeszéléséhez kapcsolódva, valamint kollázs készítés szimbólumkereséssel a filmes foglalkozás végén.

A pedagógusok támogató segítségével ideális környezet alakult ki és nyugodt csoportfoglalkozásokra volt lehetőség. Szakértő együttműködésben készültek el a foglalkozások forgatókönyvei és a reflexiókkal bővített, adott esetben a diákok megjegyzéseivel kiegészített jegyzőkönyvek. A vélemények alkalomról-alkalomra beépültek a következő foglalkozás terveibe és segítették a művek kiválasztását is. A foglalkozás-sorozat beválás vizsgálata a diákok szóbeli és írásbeli közlésein, valamint a csoportvezetők megfigyelésén alapult. A kedvencek a filmnézés, a kézműves munkák és a közös csapatfeladatok voltak. A történetek hatására többen kedvet kaptak a sportoláshoz, voltak, akik tanulságokat fogalmaztak meg a sérült emberekkel való viselkedésről, a barátság szükségességéről, az emlékek jelentőségéről és a türelemről.

Érdeklődő, befogadó és igazán őszinte diákokat ismertünk meg a beszélgetések során. Az utolsó foglalkozáson nem búcsúztunk el véglegesen, mert valamennyien úgy érezzük, sok-sok téma kibontásához tudnánk még irodalmi műveket kínálni, akár az élethelyzetek megértéséhez, akár a személyes tervek megalkotásához.

Melléklet: néhány kép a foglalkozásokról és a kreatív kollázsokról.

Budapest, 2016. április 27.

Jókainé Molnár Katalin

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

szaktanácsadó

Képtár